ARVIKA BIO KONTRAST VÅRPROGRAM 2019

Vårens filmer: (måndag-tisdag).14-15/jan. Cold war; 21-22/jan. The Wife; 28-29/jan OBS! SLUTSÅLD. Leave no trace; 4-5/febr. Boy erased; 11-12/febr. Nothing like a dame; 18-19/febr. Goliat; 25-26/febr. BlacKkKlansman; 4-5/mars. När fjärilarna kommer; 11-12/mars. Colette; 18-19/mars. Shoplifters; 25-26/mars. Sorry to bother you; 1-2/april. Blaze; 8-9/april. The miseducation of Cameron post; 15-16/april. Bergman - ett år,ett liv

Med reservation för ändringar

Biljettpris: 65:- Biljetten går att boka/ köpa på Palladiums hemsida TRYCK HÄR  eller i biokassan. OBS! I kassan endast kortbetalning. Ej biocheck eller presentkort.

Tips: Om ni vill se hela tidningsrecensioner av  filmer föreslår vi att ni går in på Kritiker.se hemsida TRYCK HÄR

Månd-Tisd. 14-15 januari

COLD WAR

Regi: Pawel Pawlikowski

Polen/Frankrike/Storbritannien, 2018

Längd: 1 tim 28 min. Från 11 år.

”Bitterljuvt, drömskt och underbart melankoliskt om omöjlig kärlek i skuggan av kalla kriget. Polska ”Ida”-regissören är tillbaka med ett litet mästerverk./---/Stjärnskottet Joanna Kulig och Tomasz Kot spelar ett lika passionerat som bångstyrigt kärlekspar som krigar för att hålla liv i relationen innanför och utanför järnridån under 50- och 60-talet. Allt ackompanjerat av polsk folkmusik, gamla Sovjethymner, rock och jazz. Den svidande vackra svartvita dramat rör sig elegant mellan Warszawas folkdansscener och Östberlins gator till Paris rökiga salonger.” Nicholas Wennö, DN  Årets regipris i Cannes.

Månd-Tisd. 21-22 januari

THE WIFE

Regi: Björn Runge

Sverige/USA, 2017

Längd: 1 tim 41 min. Från 7 år.

The Wife är en historia som bygger på en stundens uppenbarelse för Joan Castleman (Glenn Close), som är gift med en av alla dessa män som tror att de äger världen, men som inte vet hur han ska ta hand om sig själv eller någon annan. Han är också en av USA:s mer framstående romanförfattare, som snart kommer att få Nobelpriset i litteratur. Joan, lika perfekt som vacker, har de senaste 40 åren helt ignorerat sina egna författartalanger och i stället satsat allt på makens karriär. Nu har hon slutligen fått nog.” Kritiker.se ”Glenn Close makalösa rolltolkning är en ren njutning att se!” Annika Andersson, Moviezine

Månd-Tisd. 28-29 januari OBS! SLUTSÅLD

LEAVE NO TRACE

Regi: Debra Granik

USA, 2018

Längd: 1 tim 48 min. Från 7 år.

”Äntligen! Debra Granik är tillbaka med sin efterlängtade uppföljare till  Winter's Bone - filmen som vann i Sundance år 2010, blev fyrfalt Oscarsnominerad, samt genombrottet för nykomlingen Jennifer Lawrence. Spänningen var hög inför premiärvisningen av Leave No Trace, och vi blev inte besvikna!/---/ Granik är mästarinna på att med små, små medel föra handlingen framåt i lugnt tempo, som aldrig låter oss släppa koncentrationen, utan ger oss möjlighet att bekanta oss med karaktärerna bit för bit.”Annika  Andersson, Moviezine
Will och hans 13-åriga dotter lever sedan många år ett harmoniskt och isolerat liv i en skogspark utanför Portland, Oregon, tills den dag ett ödestiget misstag förändrar deras liv. En lokal socialarbetare ser till att pappa och dotter som levt efter egna villkor tas om hand om och de får sysselsättning och skydd. De försöker anpassa sig till sin nya omgivning men ett snabbt beslut tar dem ut på en farlig resa ut i vildmarken på jakt efter fullständig frihet. Men snart kommer verkligheten i kapp och de måste möta sina olika behov: Toms önskan att vara en del av ett samhälle och Wills önskan att avstå från det helt.

Månd-Tisd. 4-5 februari

BOY ERASED

Regi: Joel Edgerton

USA, 2018

Längd: 1 tim 55 min. Från 11 år.

”Jared är 19 och hans pappa, pastorn, försöker uppmuntra honom att dejta en tjej i klassen. De träffas och han märker snart att hon inte är något för honom, det är killar som väcker hans nyfikenhet. Och så en dag kommer ett telefonsamtal hem till familjen, där någon berättar att Jared är gay. Han ställs då inför ett ultimatum. Ska han få bo kvar hemma måste han ta avstånd från sin homosexualitet och familjen får rådet från andra i kyrkan att han ska gå i terapi och bli botad. Nu är det här en högst tveksam terapi, där homosexualitet utpekas som en synd och något som leder till ett liv i olycka och ensamhet. Där man i filmen The miseducation of Cameron Post möter några, ganska coola ungdomar som ändå hittade sina stunder av frihet så är Jared en mer osäker och en ensammare människa i sin utsatthet i filmen Boy Erased. Det finns en verklighet bakom filmen, där självmord förekom bland de unga som skulle botas från sin homosexualitet. Och det är filmer som berör, både den här Boy Erased och The miseducation of Cameron Post.” Björn Jansson, Kulturnytt. I rollerna ser vi bland annat Lucas Hedges och Nicole Kidman.

Månd-Tisd. 11-12 februari

NOTHING LIKE A DAME

Regi: Roger Michell

Storbritannien, 2018

Längd: 1 tim 23 min. Barntillåten. Dokumentärfilm

Skådisgiganterna Judi Dench, Maggie Smith, Joan Plowright och Eileen Atkins träffas som många gånger tidigare i en trevlig stuga på landet där de dricker te, pratar gamla minnen och slänger käft. De har gjort tv-serier exempelvis Downtown Abby och Herrskap och tjänstefolk, film och hundratals timmar på teaterscenen sedan 1950-talet. ”Det är en film med fyra livserfarna, lite glömska, men väldigt bussigt självmedvetna och obetalbart brittiska damer – så något mer njutbart än det här på bio just nu det har jag svårt att tänka mig.” Filmen har ett fantastiskt rikt arkivmaterial där vi får se dem som unga, både på scen, i tv och på film.” Måns Hirschfeldt Kulturnytt  ”Fyra underbart underhållande kvinnor som pratar skådespelarminnen... Tidlöst kunnande och bländande utstrålning.” Jens Peterson, Aftonbladet

Månd-Tisd. 18-19 februari

GOLIAT

Regi: Peter Grönlund

Sverige, 2018

Längd: 1 tim 28 min. Från 15 år.

”Efter fantastiska Tjuvheder är Peter Grönlund tillbaka med ett nytt nervigt och laddat socialdrama som går på nock. Goliat är en både rå och poetisk skildring av det sociala arvet och utspelar sig i en söndervittrande familj i en lika sönderrostande gammal bruksort på Östgötaslätten. I centrum står den unge Kimmie som slits mellan drömmen om att bryta sig loss och lojaliteten mot sina småsyskon när hans knarklangande pappa Roland ska göra ännu en volta på anstalt. Återigen har regissören hittat imponerande amatörer som ger filmen en alldeles särskild känsla av äkthet och autenticitet. Särskilt den makalösa Joakim Sällquist som spelar den ambivalenta pappan.” Nicholas Wennö, DN

Månd-Tisd. 25-26 februari

BLACKkKLANSMAN

Regi: Spike Lee

USA, 2018

Längd: 2 tim 15 min. Från 11 år.

BlacKkKlansman är Spike Lees nya film, och det är en underhållande dråplig uppgörelse med rasismen i USA. Filmen är baserad på en sann historia, om den svarte polismannen Ron Stallworth, som lyckas infiltrera Ku Klux Klan i 70-talets Colorado. Han fixar in sig i klanen via telefon, och när det sen är dags att möta sina nya vänner skickar han en vit kollega. Och bluffen går hem. Det här är både spänning och skratt, men i slutscenerna kommer verkligheten som ett knytnävsslag. Jag gillar BlacKkKlansman, och betyget pendlar mellan en fyra och högsta betyg en femma. Det blir till slut en femma, Spike Lee lyckas blanda underhållning med allvar, skratt med ilska. Och det är en av årets mest sevärda filmer.” Björn Jansson SR . Grand Prix-Juryns stora pris i Cannes

Månd-Tisd. 4-5 mars

NÄR FJÄRILARNA KOMMER

Regi: Tolga Karacelik

Turkiet, 2018

Längd: 1 tim 57 min. Från 11 år.

”Den turkiska Sundance-vinnaren När fjärilarna kommer mixar familjär feel good med försoningstankar och oförutsägbara krumelurer. Syskonen Cemal, Kenan och Suzi har vuxit ifrån varandra sedan de flyttade från den by där de växte upp. En dag hör de från sin pappa som kräver att de kommer tillbaka till hemorten. Tillsammans ger de sig ut på en resa där de återupplever minnen från förr, försöker hantera varandras egenheter och lära känna vandra på nytt.”  Kritiker.se Filmen tar oss med till den turkiska landsbygden, dit tusentals fjärilar flyger för att dö när värmen slagit till.

Månd-Tisd. 11-12 mars

COLETTE

Regi: Wash Westmoreland

USA/Storbritannien, 2018

Längd: 1 tim 51 min. Från 7 år.

Få har chockat sin samtid som Colette under förra seklets början. Hon bryter sig fri från alla tidens konventioner - lever med såväl kvinnor som män, skriver frispråkiga böcker, uppträder i erotiska tablåer. Tjugo år gammal gifter hon sig med bokförläggaren Willy och snart är de Paris mest omsusade kändispar, som delar samma älskarinna medan Colette beskriver deras eskapader i Claudine-böckerna. När hon inleder en skandalös relation med den kostymklädda markisinnan de Belbeuf blir det början till hennes verkliga frigörelse.

Månd-Tisd. 18-19 mars

SHOPLIFTERS

Regi: Hirokazu Kore-Eda

Japan, 2018

Längd: 1 tim 55 min. Från 7 år.

”Efter en av sina snattningsrundor tillsammans med sin son upptäcker Osamu en övergiven flicka som står och fryser i kylan. De tar hand om henne och släpper in henne i familjen. Trots att de är fattiga och knappt har mat för dagen så har de det ändå ganska bra tillsammans. Ända till en oväntad händelse avslöjar gömda hemligheter och sätter deras sammanhållning på hårda prov.” Kritiker.se Guldpalmen-Juryns pris i Cannes 2018

Månd-Tisd. 25-26 mars

SORRY TO BOTHER YOU

Regi: Boots Riley

USA, 2018

Längd: 1 tim 50 min. Från 11 år.

”Startscenen sätter tonen: en arbetssökare som får jobbet han sökt, inte trots att han ljugit och förfalskat sina meriter, utan tvärtom just för att han har gjort det. Det bevisar att du är initiativrik och att du kan läsa. Välkommen ombord! tjoar rekryteraren och bjuder in Cash som den nyanställde heter i arbetsplatsens gemenskap.” SvD, Anna Hellsten.  Telefonförsäljaren Cassius Green lär sig ett magiskt knep för att nå framgång på jobbet. Han blir snabbt befordrad och dras med i en girighetsspiral utan slut. Boots Riley har hyllats för sin  regidebut som bjuder på skarp satir, vanvettig humor och helt obeskrivliga vändningar.

Månd-Tisd. 1-2 april

BLAZE

Regi: Ethan Hawke

USA, 2018

Längd: 2 tim 8 min. Från 11 år.

Bitterljuv dramadokumentär om countrysångaren Blaze Foley och hans livs kärlek Sybil Rosen. Trots att Blaze levde omgiven av stjärnor uteblev hans egna framgångar, men i americana-kretsar lever minnet av honom kvar som en mytomspunnen legend. ”Ethan Hawke visar en fin tonträff i sin vemodiga hyllningssång till den osjungna countrytrubaduren Blaze Foley som dog fattig vid ung ålder. En slingrig saga från rökiga barer som hittar sin egen signatur genom musiken. Ethan Hawkes fjärde långfilm som regissör ramar kärleksfullt in Foley som en utsvävande och plågad själsfrände.” Jacob Åsell, Moviezine Grand Jury Prize för Bästa huvudroll vid Sundance Film Festival.

Månd-Tisd. 8-9 april

THE MISEDUCATION OF CAMERON POST

Regi: Desiree Akhavan

USA, 2017

Längd: 1 tim 31 min. Från 11 år.

Hvudpersonen i filmen är 16-åriga tjejen Cameron som bor hos sin kristna moster. Cameron är en pigg, lite busig och oerhört charmig ung tjej. Hon är i smyg ihop med skolans snyggaste tjej men utåt håller de masken och har pojkvänner. Men under en skolbal smyger de två ut och har sex i en bil och blir upptäckta av Camerons pojkvän som blir upprörd. Cameron blir skickad till konverteringslägret för att bli botad. Med konvertering menas alltså att, som det kallas, ”pray the gay away”.”Filmen bärs fram av en lätthet, humor, lysande spel, intelligent berättande och en ovanligt rak blick för tonåringar. De är inte brådmogna eller tvärsäkra eller narcissistiska. God’s promise heter lägret och de flesta hoppas trots allt att Gud kan hålla sitt löfte. Det kan han inte.” Kerstin Gezelius DN.  Juryns Stora Pris vid Sundance Film Festival 2018

Månd-Tisd. 15-16 april

BERGMAN - ETT ÅR, ETT LIV

Regi: Jane Magnusson

Sverige, 2018

Längd: 1 tim 57 min. Från 7 år.

”Mellan åren 1957 och 1963 regisserar Ingmar Bergman några av filmhistoriens största klassiker exempelvis Det sjunde inseglet, SmultronställetNattvardsgästerna och Tystnaden. Därtill sätter han upp tolv teaterproduktioner, regisserar sex tv-filmer och skriver flera manus. Hur är det möjligt? Vem var Ingmar Bergman? Bergman är ett helhetsporträtt av konstnären och människan Ingmar Bergman. Filmen visar upp alla sidor av den stora konstnären, älskaren och pappan, och förklarar hur konstverken formades av Bergmans privatliv och erfarenheter. Genom intervjuer, arkivmaterial och animationer tecknas porträttet av en av Sveriges största konstnärer" SF